Targi zawodów jako przykład skutecznej informacji zawodowej

Z Anną Sarczyńską rozmawia Zbigniew Brzeziński

W polskiej informacji zawodowej mało jest zawodoznawstwa. Mimo lat, w których uczniom brakowało powszechnego doradztwa edukacyjno-zawodowego również niewiele urzędów pracy sięgało i sięga po tego typu tematy podczas zajęć grupowych.
Częściej i chętniej mówimy o sytuacji na lokalnym rynku pracy, czy o formach wsparcia jakie oferuje PUP. Zajęć o zawodach, czy przynajmniej grupach zawodów, w zasadzie nie ma. Dziwne to o tyle, że przecież wspomagamy klientów w przekwalifikowaniu, w znalezieniu idealnej ścieżki kariery.

Jedną z ciekawszych i bardziej efektywnych form wsparcia doradczego na tym polu są targi zawodów. Bezrobocie znajduje się na rekordowo niskim poziomie, dlatego też pracodawcy powinni widzieć interes w angażowaniu się w tego typu przedsięwzięcia. A czy taka impreza wzbudzi zainteresowanie młodzieży i młodych dorosłych?
Oczywiście! Pokolenia wychowane na grze The Sims i jej dodatku „kariera” są bardzo zainteresowane tym, jak wyglądać będzie ich życie, jeśli wybiorą taką lub inną profesję. Z targami zawodów po raz pierwszy spotkałem się w szwajcarskim Schaffhausen w 2011 roku. Doradcy zgromadzeni w BIZ (Berufsinformationszentrum), opowiadali, że przy niskim poziomie bezrobocia pracodawcy bardzo chętnie biorą udział w tego typu wydarzeniach, ponieważ promując wiodące u nich zawody, promują też siebie, jako dobrego partnera na przyszłość. To były czasy, kiedy u nas dominował ciągle rynek pracodawcy. Sytuacja uległa jednak zmianie. Po pierwszym szoku zmienia się też na szczęście punkt widzenia samych przedsiębiorców. Warto pamiętać, że rywalizować o pracowników będą oni nie tylko w swojej branży ale również z branżami pokrewnymi. A z udziału w targach zawodów korzyści czerpią przecież obie strony. Młodzi ludzie zaspakajają ciekawość, próbują swoich sił, podejmują bardziej świadome decyzje. Pracodawcy mają szansę zaistnieć w świadomości potencjalnych pracowników jeszcze na etapie edukacji.

Dobrym przykładem, jak to może zadziałać, są ubiegłoroczne Targi Edukacyjno-Zawodowe zorganizowane przez PUP w Złotoryi. Na temat technicznej strony organizacji takiej imprezy rozmawiamy z Anną Sarczyńską.


(…) więcej: Sarczyńska A., Targi zawodów jako przykład skutecznej informacji zawodowej, „Doradca zawodowy”, 4(37)/2016, s. 11-13.

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij